newyork2011.reismee.nl

Alweer de laatste dag

Inmiddels zijn we weer thuis en is de jetlag weggeslapen, maar toch nog even een verhaaltje over onze laatste dag en terugreis.

Vandaag vliegen we om zes uur terug naar Nederland, we hebben dus tot een uur of drie om in Jersey Gardens Outlet Center te shoppen!! In plaats van de metro, bus trein of taxi hebben we het vervoer voor vandaag anders opgelost. We hebben een auto gehuurd, bij Dollar voor maar 49 dollar per dag! Goeie deal dus, goedkoper dan een taxi zelfs. We staan rond half acht op, douchen, inpakken en halen de auto op. Het is even zoeken waar we precies moeten zijn, maar gelukkig wijst een vriendelijke polititeagente ons de weg. We worden bij Dollar geholpen door man die er komisch uitziet, omdat hij het postuur van Wesley Sneijder heeft en een pak aan van Arnold Schwarzenegger... Of we ook een verzekering willen voor de auto en GPS, ja doe maar, want de weg kunnen vinden is wel handig en je zult maar iemand aanrijden zonder verzekering. Toen bleek de internet deal ineens veel minder goed te zijn... bijkomende kosten 56 dollar!! Dus alles bij elkaar ruim 100 dollar, beetje jammer maar vooruit. We hebben een mooie Dodge tot onze beschikking en sjezen naarhet hotel. Autorijden in New York is een makkie, de drukte valt mee en de medeweggebruikers zijn erg coulant.

We halen de koffers op, checken uit en rijden dan naar het Outlet Center. We willen graag ontbijten bij IHOP en die zit vlak bij het winkelcentrum. We eten er heerlijk, Jikke pancakes en ik scrambled eggs en hasbrown (soort rosti). Met een goede bodem gaan we vervolgens vol goede moed shoppen. Als we drie uur verder zijn hebben we alleen de bovenste verdieping nog maar gehad en de benedenverdieping helemaal nog niet. We zijn het wel een beetje zat en moeten ook niet al te lang wachten voordat we naar het vliegveld gaan. Dus de benedenverdieping wordt effectief doorlopen, wat inhoudt dat we alleen de echt leuke winkels bezoeken. Om twee uur zijn we dan klaar en moeten de nieuwe aanwinsten nog de koffer in zien te proppen... Midden op de parkeerplaats alles dus uit de tassen en proppen maar. Gelukkig heeft JIkke heel netjes ingepakt en past alles erin. We droppen de auto bij het vliegveld en nemen de airtrain naar de vertrekhal. Het inchecken en douane gaat gesmeerd en binnen een half uurtje zitten we achter de douane een hapje te eten.

Nog even wat smsjes naar het thuisfront om te horen hoe het bij Nerderland-Bulgarije staat en dan kunnen we het vliegtuig in. De reis zal zo'n kleine zeven uur duren en ondanks de turbulentie gaat de tijd redelijk snel. Om acht uur landen we dan op Schiphol en zijn we weer veilig terug in Nederland! Een fijn gevoel, snel naar Jens! Dus even wachten op de trein en als we om half elf uitstappen in Wijhe loopt Jens ons met Opa en Oma al tegemoet!! De vakantie zit erop, maar we zijn heel blij weer bij Jens te zijn (en Opa en Oma natuurlijk ook :)

Maandag

Hello Holland!

Ook vandaag hebben we weer een mooie tijd gehad! Vanochtend naar het vrijheidsbeeld, we zouden eigenlijk om twee uur gaan maar Jikke heeft toch nog wel last van de rug en dan is zo'n klim niet verstandig. Qua planning komt het beter uit dat we dan in de ochtend gaan, dus vertrekken we rond negen uur naar Downtown Manhattan. We geven bij de kiosk aan dat we niet naar de kroon gaan en de man wisselt de tickets netjes om voor gewone kaartjes. We krijgen zelfs nog 6 dollar terug! Eenmaal bij het dok aangekomen staat er al een flinke wachtrij, wat dat betreft is New York net de Efteling; veel attracties en overal wachten voor je er in kunt. Maar goed, we hebben geen keuze en gaan in de koude wind wachten tot we naar binnen mogen. Gelukkig hebben we gereserveerde kaarten, want de wachttijd voor Flex kaartjes is ruim een uur! We zijn benieuwd hoe dit in de zomer isals er nog vele malen meer mensen de stad bezoeken... Maar dat mogen Emiel en Christel gaan ondervinden in Augustus :) .

Het is een stralende dag met een mooie blauwe hemel, mooi om het vrijheidsbeeld goed op de foto te zetten. We lopen het eiland rond, maken leuke foto's en drinken een warme chocomel. Daar warmen we weer een beetje van op. Na een uurtje hebben we het wel bekeken en gaan terug op de boot. We kunnen lekker in de zon en uit de wind zitten. Jikke heeft weer een bril op haar hoofd (ook als ze er geen een op heeft..). En onze gezichten zijn een beetje rood geworden. Maar een heerlijk stukje varen dus.

Eenmaal weer aan wal, gaan we Times Square nog een keer overlopen en slenteren door de ENORME Toys 'r Us (waar we goed slagen voor de blagen) en eten een heerlijke lunch bij Ruby Tuesday!!

Na de lunch brengen we de ingekochte kadotjes naar het hotel. Even een half uurtje met de voetjes omhoog en dan op naar Madison Square Garden om de kaartjes voor het basketbal op te halen. Rond vier uur hebben we de kaartjes in de tas en besluiten we Macy's nog even in te lopen om wat te drinken. Een biertje en een cola light later staan we weer buiten met een nieuwe tas voor JIkke.

Nu op naar de wedstrijd!! De arena zit bijna vol als de wedstrijd begint. Helaas mag er geen zoomlens mee naar binnen, dus echt goede foto's konden we niet maken. Tot aan het derde kwart is de sfeer nog niet uitzinnig, maar gaat het de mensen vooral om eten, drinken en meedoen aan spelletjes voor gratis artikelen. Uiteraard doen wij ook mee en winnen twee t -shirts en twee kleine handdoekjes! Tot de laatste seconde is de wedstrijd spannend, Het publiek leeft in de laatste tien minuten echt mee, New York staat met drie punten voor 10 seconden voor tijd. Toch weet Oralndo te scoren en wordt het gelijk. Danvijf minuten verlenging, waarin de Knicks toch weten te winnen!! Leuke wedstrijd en een mooie avond. Wat zeg ik... een mooi, hele mooie, dag!!

Nu lekker slapen en morgen shoppen en naar huis!!

Groeten van ons.

Zondag

Goedemorgen Nederland!!

Het is hier nu tien voor elf en we gaan zo lekker de oogjes toe doen, want het was weer een hele mooie, indrukwekkende dag, maar als je alles wilt zien moet je sjouwen dus de voetjes branden weer lekker.

Maar goed, zoals gezegd; het was een hele hele hele mooie dag!!! We staan rond half acht op, douchen even lekker en gaan dan weer op pad om NY onveilig te maken. Ontbijten vanochtend doen we bij Starbucks, Jikke een Yoghurt en ik een panini met kip. Als we dat achter de kiezen hebben nemen we de subway naar Ground Zero. Als dan aan komt lopen bij Ground Zero is het allemaal al imposant, maar eenmaal het kleine kerkje, st Pauls Chapel,dat naast Ground Zero staat komt het allemaal wel aan. We lopen het kerkje binnen, net wanneer er een dienst begint. Deze dienst, samen met alle herrinneringen aan 9-11 zorgen toch wel voor een brok in de keel. Erg indrukwekkend allemaal. Als we het allemaal hebben laten inwerken en het kerkje uitlopen hebben we zin om wat leuks te gaan doen; shoppen!

Vlak bij Ground Zero is 21 Century Outlet. We willen naar binnen, maar de winkel is pas om 11 uur open. We lopen met de camera in de aanslag nog wat verder het Financial District in. We komen langs de New York Stock Exchange, waar geen toeristen meer naar binnen mogen helaas. We schieten nog wat plaatjes en Jikke doet een fotoshoot voor een of andere chinees. De man houdt haar wel 10 minuten aan het werk en ik maar wachten

Wink

Als we weer terug lopen naar 21 Century nemen we een donut bij Dunkin Donuts. Hier hebben we nog nooit een Donut gegeten (sowiezo eigenlijk nog maar zelden een donut gegeten), maar de eerste smaakt heerlijk! In het winkelcentrum slagen we erg goed voor Jo-Anne en Jens! Blij met de aankopen gaan we richtin Metro, volgende halte is Central Park!

Bijzonder zo'n groot park midden in een miljoenenstad. Door de tijd van het jaar ligt het park er wat somber bij, maar de wandeling is leuk en het zonnetje schijnt inmiddels ook lekker. Het is echter wel koud, vooral in de schaduw. Door de forse wind voelt het soms bar koud aan.

We lopen verder naar 5th av. Waar een grote parade aan de gang is. Het lijkt wel of Griekenland opnieuw Europees Kampioen voetbal is geworden.... Overal Grieken met shirtjes, vlaggen en muziek. Het blijkt de Griekse Nationale dag van de Onafhankelijkheid te zijn.

Als de stoet voorbij is steken we de weg over naar de Apple winkel, wat een drukte!!! Hordes mensen willen naar binnen om met de vingers aan de nieuwste Ipad, Iphone, Imac of Macbook te zitten. Wij dus ook

Laughing
Maar het blijft bij kijken, voorlopig nog geen nieuw Ipad (komt nog wel).

Inmiddels is het alweer drie uur en lopen we terug naar de Metro om vervolgens het Hotel even op te zoeken. Na een paar uurtjes chillen in het hotel gaan we weer op pad. We gaan eten bij Outback, een restaurant waar we vorig jaar inFlorida heerlijk hebben gegeten. Maar NY blijkt dan toch ook tegen te kunnen vallen. De blooming Union ziet er mooi uit, maar smaakt naar aangebrande uit in een kroketschilletje. De biefstuk is van een bejaarde koe en de Gamba's hebben 20 minuten op de grill gelegen. We eten er niet veel van en zeggen de ober nog wel dat we het niet goed vonden. Sorry sorry sorry, maar korting zit er niet in. Dan dus ook geen fooi. Teleurgesteld vertrekken we weer. Eigenlijk hebben we wel zin om naar het hotel te gaan, maar we zetten toch door en gaan naar Empire State Building. De wachttijd valt mee en binnen 5 mintuen zijn we boven. 86 verdiepingen hoog en geen last van hoogtevrees! Wat een GEWELDIG uitzicht, echt heel mooi en wat ons betreft mooier dan Top of The Rock.

Gisteravond heb ik geprobeerd NY bij nacht te fotograferen, maar dat lukte niet echt... Allemaal rare vlekken. Beetje zoeken op internet en een vraag op het Nikon forum brachten de oplossing, het UV filter er afhalen! Jikke had het ook al gezegd, maar ja daar wordt niet naar geluisterd.

Tongue out
Tip voor mijn grote broer dus; haal je uv filter er in de avond van af als jullie hier zijn, krijg je veel mooiere foto's!

We shoppen nog wat op Times Square en lopen dan terug naar het hotel. Moe maar heeeeeel voldaan!

Welterusten

Zaterdagavond

Daar zijn we weer!!

We zijn er gisteravond toch nog even op uit geweest. We nemen vanuit het hotel de taxi naar Times Square. Voor diegenen die nog eens een taxi nemen in New York, neem altijd de stoepkant om in te stappen.... Jikke stapte nml. aan de wegkant en dat werd niet echt gewaardeerd door de chauffeur. Maar of dat nou was uit bezorgdheid voor Jikke of zijn autodeur, dat weet ik niet...

Aangekomen op Times Square is het er erg druk en komen de miljoenen matrix- en ledverlichtingen je tegemoet. Kermis in de Gooier is er niks bij

Laughing
. Ziet er allemaal erg mooi uit, dus we schieten een paar foto's. Dat blijkt nog niet mee te vallen in het donker, de verlichtingen gaat nog wel, maar voor de rest wordt een foto bij avond al snel onduidelijk als je geen statief hebt. We hebben nog geen avondeten gehad, Jikke wil heel graag eten bij het HardRock Cafe, maar die staat bekend om lange wachtrijen. Toch maar even kijken... de wachtrij lijkt mee te vallen, maar aangekomen bij de balie blijkt er een wachttijd te zijn van anderhalf tot twee uur!! Jammer, want daar willen we eigenlijk niet op wachten. Totdat Jikke even met haar haar schudt en een van de obers verleidelijk aankijkt (dat doet ze normaal nooit..). In eens mag ze meelopen, dus sjouw ik er maar achteraan. Blijkt de ober een tafeltje voor ons vrij te hebben!! Hoe gaaf is dat?! Daar zitten we dan ineens in een van de meest gewilde eetgelegenheden in NY. We nemen een drankje en uiteraard de wereldberoemde Hardrock Hamburger. 't blijkt een beste joekel te zijn, die we maar met moeite op krijgen. Maar het was heerlijk en erg leuk!

Als we zijn uitgegeten en uitgekeken besluiten we nog naar Top of the Rock te gaan om New York bij avond te bekijken. In tegenstelling tot vanochtend is het erg druk en moeten we wachten voor we de lift in kunnen. Eenmaal boven is het uitzicht erg mooi! Wat een lampies. Zonder statief scherpe foto's maken is nagenoeg onmogelijk, jammer maar dat mag de pret niet drukken.

Voldaan van deze geweldige mooie dag lopen we terug naar het hotel en gaan we lekker naar ons bedje.

Inmiddels is het hier ochtend en zijn we helemaal klaar voor weer een mooie dag!! Ground Zero, Century 21, Central Park en fith avenue staan op het programma.

De eerste dag

Zoals gezegd; zere voetjes en een moe maar zeer voldaan gevoel na vandaag!

Gisteravond zijn we heerlijk in slaap gevallen en vanochtend worden we rond half zeven wakker. Mooi op tijd dus om ons drukke programma van vandaag te volbrengen. Ons eerste doel is Rockefeller Center. We willen naar Top of the Rock, een 67 verdiepingen hoog uitkijkpunt over New York met uizicht op the Empire State Building. Het hotel ligt mooi centraal waardoor we lopend naar onze bestemming kunnen. Eenmaal aangekomen zoeken we eerst een tentje om te ontbijten. Maar dat valt nog niet mee voor acht uur.... een van de weinige open gelegenheden is Dunkin Donuts, we nemen een thee, warme chocomel en tosti's. Hier warmen we goed van op, want het is echt heel koud vanochtend. Er staat een schrale wind en de zon schijnt wel, maar is nog niet heel krachtig. Na het ontbijt gaan we met de lift omhoog, in een mum van tijd schiet de lift ons naar de 67e verdieping. We stappen uit en weten niet waar we moeten kijken. Wat een geweldig uitzicht en wat een skyline. We kijken 360 graden rond en maken foto's. Na een half uurtje gaan we weer naar beneden, we mogen vanavond of morgen nog een keer terug, wat we zeker zullen doen. Vanaf die plek moet het heel mooi zijn als de avond valt.

Na Top of the Rock lopen we richting Grand Central Station, een locatie die veel voorkomt in films en series. Kunnen we zeggen; daar zijn wij ook geweest. Tot nu toe nog geen celbrities gezien trouwens, Jikke heeft 'haar' Neal Caffrey ook nog niet gezien. Wel teleurstellend, want bij iedere hoek roept ze; Neeeeaaaalll where are you? Voor wie niet weet wie Neal Caffrey is; http://www.imdb.com/character/ch0165266/We drinken een Colatje en etenCheesecake bij Junior's. Hhhhmmm heerlijke Cheesecake, Arno heeft een Devils Food Cheesecake met chocolade, chocolade en nog eens chocolade en Jikke neemt een aarbei cheesecake. Lekker hoor.

Vanaf Grand Central gaan we naar Brooklyn Bridge met de metro. Dan blijkt de Iphone toch erg handig, want het is niet altijd even makkelijk je weg vinden in de ondergrondse hier. Maar met de Iphone in de hand komen we overal zonder een verkeerde lijn te nemen. Vanaf de Brooklyn Bridge gaan we lopend naar City Hall, halverwege de brug bellen we even met huize Draaijer. Daar gaat alles prima horen we, ook met kleine Jens. Fijn om te horen. We maken weer veel foto's en beginnen de voeten al aardig te voelen...

Het volgende doel is Chinatown en Little Italy, we hebben wat moeite met het vinden van downtown Chinatown. We blijken er echter middenin te staan... Beetje tegenvallend, wel veel chinese winkeltjes maar we hadden toch meer écht China (met eetkraampjes op straat e.d.) te vinden. Misschien zijn we daar nog te vroeg voor. Het is inmiddels half twee, tijd om te lunchen. Het lijkt ons leuk om dit te doen bij een van de Chineese restaurants en lopen er één naar binnen. Voor 4,50 dollar kun je vijf soorten vlees, vis en rijst uitzoeken. Niet duur en erg lekker.

Na de lunch lopen we nog wat door Chinatown en Little Italy. De voeten beginnen nu echt wel op te spelen, dus nemen we de Metro naar Herald Square om rustig wat winkels te bekijken. We scoren wat leuks voor Jo-Anne en een shirtje voor Jens. Nu zijn we het lopen wel zat en nemen de metro naar het hotel.

Het is nu bijna zes uur. Vanavond gaan we nog even naar Times Square, verder staat er niks meer op het programma.

Tot morgen!

De reis

Na een dag van sjouwen, foto's maken en onze ogen uitkijken zitten we nu lekker op de hotelkamer uit te rusten. Maar voordat we vertellen hoe onze dag was: eerst de reis. We staan vroeg op (7 uur) om lekker te douchen en dan naar de vertrekhal op Schiphol om in te checken. We hebben heerlijk geslapen en gaan dus uitgerust op pad. CitizenM is een prima hotel voor een nacht, wel een hele kleine kamer, maar een lekker bed en goede douche.

Gelukkig gaat het met Jikke haar rug redelijk goed. We stappen het hotel uit en na 5 minuten lopen zijn we bij de inchekbalie. Er is geen lange wachtrij, dus bagage droppen en weer weg. De dame achter de balie is zo vriendelijk om onze bagage door te labelen naar Newark, dan hoeven we in Washington niet eerst weer opnieuw in te checken. Ook adviseert ze ons om alvast instapkaarten te regelen. Dat doen we bij de balie van Continental, ook geen wachtrij dus we zijn snel klaar. De Douane door is ook zo gepiept en dan snel wat eten, want Jikke moet haar medicijnen hebben. Ze lijkt wel een drugstoerist, pilletje hier, pilletje daar. We lopen vast naar de gate en we kunnen mooi op tijd aan boord van het vliegtuig. 7 uur en 44 minuten later staan we op het vliegveld van Washington. De vlucht ging prima, zonder al te veel turbulentie. Toch fijn om weer veilig aan de grond te staan.

Vorig jaar hebben we er in Orlando heel lang over gedaan om door de Douane te komen, nu zijn we er zo door. Bagage oppikken, 5 minuten later weer afgeven en op naar de vertrekhal. We hebben ruim twee uur voordat we vertrekken, dus.... tijd voor een Burger :) We halen er eenbij Fuodruckers of zoiets. Nog nooit van gehoord, maar wel een erg lekkere hamburger. American size, we konden hem niet eens helemaal op. Buikje rond en op naar Gate A25 voor vlucht 3263. Eenmaal aangekomen blijkt de vlucht mooi op tijd te vertrekken (5.20). Als er om 5.10 nog geen vliegtuig is, wordt er omgeroepen dat er een brand is op Newark en er voorlopig geen vliegtuigen mogen landen of opstijgen. Mooi balen... maar goed niks aan te doen. Hebben we mooi tijd om een beetje mensen te kijken. De stewardessen zijn er inmiddels ook, wat een stelletje chagarijnen. De een nog norser dan de ander, geen wonder dat ze niet verder komen dan een binnenlandse vlucht van 45 minuten. Langer is niet uit te houden met zulke dames.

Na uiteindleijk ruim 2 uur vertraging kunnen we dan eindelijk het propellor vliegtuig in. Een mooie belevenis, hoewel Jikke daar wat anders over denkt. Van de 45 minuten heeft ze 44 minuten haar ogen dicht gehad, en niet omdat ze sliep....

Eenmaal op Newark gaat het weer voorspoedig, snel uit het vliegtuig en binnen 10 minuten de koffers. Buiten regelen we een taxi en rond half elf zijn we bij het hotel. We hebben een SUPER mooie kamer, met uitzicht op de bedrijvigheid van New York. Arno wil nog wel even wat gaan drinken in de stad, maar JIkke is verstandiger. Wel nog even snel wat drinken en eten bij de supermarkt halen en dan lekker naar bed! Welterusten New York.

Programma

We zijn maar een paar dagen in New York, dus het leek ons verstandig om een programma op te stellen om te voorkomen dat we uren discussiëren waar we nu heen zullen gaan. We zijn allebei twijfelkonten en daar is nu gewoon geen tijd voor...

Dag 1Vliegreis Amsterdam - Washington - New York Newark, als we 's avonds aankomen zullen we eerst inchecken en onze bagage droppen bij Hotel Warwick NY. Daarna gaan we als eerste naar Times Square of misschien toch een hamburger eten bij Five Guys Burger, mjammie!!

Dag 2

We gaan er vanuit dat we vroeg wakker zijn i.v.m. jetlag, dus een vol programma voor vandaag.

We beginnen met een bezoek aande Top the Rock voor een mooi uitzicht over Manhattan. Vervolgens brengen we een bezoek aan het imposante St. Patricks Cathedral. In de buurt (voor New Yorkse begrippen dan...) ligt ook het Grand Central Terminal, dus die pakken we gelijk maar mee.

Vanuit het GCT vertrekken we met de metro richting Brooklyn om de Brooklyn Bridge over te wandelen richting Manhattan. Zo hebben we altijd de skyline van Manhattan recht voor ons.

Geen idee hoe laat we weer in Manhattan aankomen of hoe onze voeten voelen, maar dan beslissen we of we door gaan richting Chinatown en Little Italy of dat we richting het hotel gaan, wat gaan eten en dan richting Times Square. Misschien gaan we wel even shoppen

Laughing

Dag 3

Als we Chinatown en Little Italy op dag 2 nog niet hebben bezocht, gaan we dat vandaag doen. Anders gaan we via Greenwich Village (wijk in Manhattan) naar Central Park. Hopelijk wordt het mooi weer en trekken veel NY-ers richting CP en is het er gezellig druk. Verder gaan we lekker shoppen vandaagen zien we wel wat de dag ons brengt.

Dag 4

Vandaag gaan werichting Lower Manhattenom Ground Zero, St. Pauls Chapel enWallstreet te bezoeken. Om 14.00 uur vertrekt de boot richting hetVrijheidsbeeld.We hebben tickets om de kroon te bezoeken. Dan wordt wel een pittige klim, want het is ongeveer 354 treden (19 verdiepingen).

's Avonds om +/- 20.00 uur begint de NBA wedstrijd NY Knicks - Orlando Magic waar we kaartjes voor hebben gekocht. Deze wedstrijd wordt gehouden in Madison Square Garden.